UTSLÄPP
Utsläpp i luften härstammar både från naturens egna källor
och mänsklig verksamhet. En del luftföroreningar beror enbart på
mänsklig aktivitet (t.ex. CFC som förstör ozonlagret), medan
andra utsläpp huvudsakligen uppstår i naturen (t.ex. kolväten).
De största utsläppskällorna pga mänsklig verksamhet är
energiproduktionen, trafiken och industrin. Utsläppens påverkan på
miljön beror på mängden förorening, utsläppshöjden,
miljöns kvalitet och beståndsdelarnas kemiska reaktioner i luften.
Effekterna av vissa utsläpp är lokala (t.ex. pälsfarmernas ammoniakutsläpp),
medan andra överförs från land till land (t.ex. små partiklar,
ozon).
Svaveldioxid (SO2)
Svavelutsläppen fick särskild uppmärksamhet när man upptäckte
att mark och vattendrag försurades till följd av luftföroreningar
bestående av svaveldioxid och kväve.
De största källorna till svavelutsläpp är anläggningar
som producerar energi av fossila bränslen samt skogsindustri, metallindustri
och oljeraffinaderier.
Utsläppen av svaveldioxid har minskat tack vare olika luftvårdsåtgärder.
Halterna i inandningsluften har reducerats betydligt, både i städer
och i bakgrundsområden. Svaveldioxidhalter som överskrider hälsorelaterade
riktvärden kan påträffas kortvarigt i närheten av anläggningar
med stora utsläpp.
Kväveoxider (NO och NO2)
Kväveoxider ger upphov till nedfall som försurar mark och vattendrag
samt bidrar till uppkomsten av marknära ozon.
Vägtrafiken, energiproduktionen och industrin står för de största
kväveoxidutsläppen idag. Halterna i stadsluften har sjunkit sedan
katalysatorer på bilar blev vanligare.
Partiklar
Det finns alltid naturliga partiklar som pollen och svampsporer i luften,
men mänsklig verksamhet som förbränningsprocesser inom energiproduktionen
och industrin, bidrar till att öka partikelhalten. Även dieseldrivna
bilmotorer är en betydande källa för direktutsläpp. Partiklar
i stadsluften härrör i huvudsak från det gatu- och asfaltstoft
som trafiken förorsakar när vägbanan nöts.
Partiklarna indelas vanligen i olika storleksklasser. Partiklar med en diameter
som underskrider 10 mikrometer är inandningsbara partiklar och kallas PM10.
De mindre partiklarna anses extra farliga för hälsan då de förmår
tränga in i de fina blodkärlen i lungorna och åsamka skada på
andningsorganen.
Flyktiga kolväten (VOC)
Kolväten, dvs olika föreningar bestående av kol och väte,
härrör framförallt från trafiken, användningen av
lösningsmedel, kemikalier och målarfärg samt från enskild
uppvärmning av småhus. Kolväten förångas lätt,
kan verka irriterande och vissa, som t ex bensen, ökar risken för
cancer. Uteluftens kolvätehalter är i allmänhet låga. EU
kommer att definiera de högsta tillåtna gränserna för cancerframkallande
bensen och polyaromatiska kolväten. Utsläpp av kolväten bidrar
till att halten marknära ozon ökar om kvävedioxider samtidigt
finns närvarande. Flyktiga organiska ämnen och solljus verkar som
katalysatorer för bildandet av ozon.
Luftutsläpp i Österbotten
Svaveldioxid
Svaveldioxidutsläppen från industri- och energiproduktionsanläggningar
har de senaste årtiondena minskat med drygt 60% i Österbotten. I
hela Finland har minskningen varit procentuellt ännu större.
De största utsläppskällorna i Kristinestad och Vasa är
stenkolskraftverken och i Seinäjoki torvkraftverket. Cellulosafabrikerna
är de största utsläppskällorna i Jakobstad och Kaskö.
I Karleby är utsläppen jämnt fördelade mellan energiproduktion,
kemisk produktion och metallindustri. Svaveldioxidutsläppen från
vägtrafiken är jämfört med utsläppen från industrin
mycket små och har under det senaste årtiondet minskat.
|
Svaveldioxidutsläpp från industri-
och energiproduktionsanläggningar samt från vägtrafiken
i Västra Finlands miljöcentrals område åren 1990-2001.
|
Kväveoxider
Utsläpp av kväveoxider från industri- och energiproduktionsanläggningar
i Österbotten har inte minskat nämnvärt under den tioåriga
observationsperioden. De senaste två årens ökade energiproduktion
i alla stora kraftverk har höjt utsläppsmängderna till samma
nivå som för tio år sedan, trots minskningar på 90-talet.
De lokalt sett största utsläppskällorna är desamma som för
svaveldioxid. Vägtrafiken svarade i början av 90-talet för drygt
hälften av kväveoxidutsläppen, men andelen har nu minskat till
ca 40 procent.
|
Utsläpp av kväveoxider mätt
som kvävedioxid från anläggningar med verksamhet som kräver
miljötillstånd samt från vägtrafiken i Västra
Finlands miljöcentrals område åren 1990-2001.
|
Luftutsläpp i Västerbottens län samt Örnsköldsviks
kommun
I Västerbottens län utgörs den huvudsakliga industrin av träindustri
och gruvnäring. Dessa ligger vanligtsvis i anslutning till större
orter som Skellefteå, Umeå och Nordmaling och associeras med stora
utsläppsmängder. En annan viktig punktkälla är energianläggningar
där förbränning av bio- och fossilt bränsle sker. Eftersom
de ofta är lokaliserade till befolkningstäta områden, bidrar
de till att höja föroreningshalterna inne i tätorterna.
Andra stora källor till luftföroreningar i regionen är vägtrafiken,
arbetsmaskiner och den lokala uppvärmningen, dvs eldningspannor hos enskilda
hushåll (diffusa källor). Diffusa källor står för
en allt större andel av de totala utsläppen i regionen. Utsläppen
från vägtrafiken har under de senaste åren inte visat någon
tydligt minskande trend utan ligger på ungefär samma nivå.
Utvecklingen av svavel i Västerbottens län fram till 1996 visar att
den totala utsläppsmängden har minskat. Detta gäller särskilt
utsläppen mellan åren 1980 och 1996 som gick ner med ca 80%. Det
absolut största lokala källan till svavel Rönnskärsverken
har under 80- och 90-talet reducerat utsläppen avsevärt. Andra
stora källor är sjöfarten och uppvärmningen, vars svaveldioxidutsläpp
också har minskat men i långsammare takt. Utsläppen av svavel
från trafiksektorn har sedan början av 1990-talet minskat kraftigt.
Detta beror på att dieselbränslet numera är av lågsvavlig
typ (Mk1). Minskningen skedde under några intensiva år fram till
mitten på 1990-talet då de stabiliserade sig på en nivå
kring 30 ton/år.
Utsläppen av kväveoxider från trafiksektorn har inte förändrats
nämnvärt under senare delen av 90-talet. De stora förändringarna
i denna sektor skedde framförallt under 90-talets början. När
det gäller övriga sektorer såsom industri, energi och arbetsmaskiner
har förändringen varit liten. Detta gör att de totala utsläppen
av kvävedioxid har minskat men inte lika mycket som för svaveldioxid.
|
Sektorsvisa utsläpp av svaveldioxid
i AC-län
|
|
Sektorsvisa utsläpp av kväveoxider
i AC-län
|
Ovanstående diagram visar hur stora utsäppen är från
olika sektorer på svenska sidan av Kvarken. När det gäller svaveldioxidutsläppen
dominerar industrin som källa. För kvävedioxid är det istället
vägtrafiken och arbetsmaskinerna. Det är svårt att göra
en uppskattning av utsläppen från enskilda hushålls eldningspannor,
vilket gör att dessa inte finns medräknade i stapeln för energi.
Bedömning kvarstår dock att för kväveoxider utgör
vägtrafiken och arbetsmaskinerna de absolut största utsläppskällorna.
|