PÄÄSTÖJÄ
Päästöjä ilmaan syntyy sekä luonnon omista lähteistä
että ihmisen toiminnasta. Tietyt ilmansaasteet johtuvat pelkästään
ihmisen toiminnasta (esim. CFC-aineet, joka tuhoaa otsonikerrosta) ja
joitakin syntyy pääasiassa luonnossa (esim. hiilivedyt). Energiantuotanto,
liikenne ja teollisuus ovat suurimmat ihmisen toiminnasta johtuvat päästölähteet.
Päästöjen ympäristövaikutukset riippuvat saastemäärästä,
päästökorkeudesta, ympäristön laadusta ja ainesosien
kemiallisista reaktioista ilmassa. Joidenkin päästöjen
vaikutukset ovat paikallisia (esim. turkistarhojen ammoniakkipäästöt),
kun taas toiset siirtyvät maasta toiseen (esim. pienet hiukkaset
ja otsoni).
Rikkidioiksidi (SO2)
Rikkidioksidipäästöt saivat erityistä huomiota, kun
havaittiin, että maat ja vesistöt happamoituivat rikkidioksidista
ja typestä koostuvien ilmansaasteiden vaikutuksesta.
Suurimpia rikkipäästöjen lähteitä ovat laitokset,
jotka tuottavat energiaa fossiilisista polttoaineista, metsä- ja
metalliteollisuus sekä öljynjalostamot.
Rikkidioksidipäästöt ovat vähentyneet erilaisten
ilmansuojelutoimenpiteiden ansiosta. Hengitysilman pitoisuudet ovat laskeneet
huomattavasti sekä kaupungeissa että tausta-alueilla. Terveyteen
liittyviä ohjearvoja ylittäviä rikkidioksidipitoisuuksia
voidaan havaita lyhytaikaisesti sellaisten laitosten läheisyydessä,
joiden päästöt ovat suuria.
Typpioksidit (NO och NO2)
Typen oksidit aiheuttavat laskeumaa, joka happamoittaa maita ja vesistöjä
ja lisäävät maanläheisen otsonin syntymistä.
Tieliikenne, energiantuotanto ja teollisuus vastaavat nykyisin suurimmista
typpioksidipäästöistä. Kaupunki-ilman pitoisuudet
ovat laskeneet sen jälkeen, kun autojen katalysaattorit alkoivat
yleistyä.
Hiukkaset
lmassa on aina luonnollisia hiukkasia, kuten siitepölyä ja
sieni-itiöitä, mutta ihmisen toiminta, kuten energiantuotannon
ja teollisuuden polttoprosessit, lisäävät hiukkaspitoisuutta.
Myös dieselkäyttöiset autonmoottorit ovat huomattava suorien
päästöjen lähde. Kaupunki-ilman hiukkaset ovat pääasiassa
peräisin tienpintoja kuluttavan liikenteen aikaansaamasta katu- ja
asfalttipölystä.
Hiukkaset jaetaan tavallisesti erilaisiin suuruusluokkiin. Hiukkasia,
joiden halkaisija on alle 10 mikrometriä, kutsutaan hengitettäviksi
hiukkasiksi ja niistä käytetään merkintää
PM10. Tätäkin pienempiä hiukkasia pidetään terveydelle
erityisen vaarallisina, koska ne kykenevät tunkeutumaan keuhkojen
pieniin verisuoniin ja vahingoittamaan siten hengityselimiä.
Haihtuvat hiilivedyt (VOC)
Hiilivedyt, ts. erilaiset hiilen ja vedyn yhdisteet, ovat peräisin
ennen kaikkea liikenteestä, liuotinten, kemikaalien ja maalien käytöstä
sekä pientalojen erillislämmityksestä. Hiilivedyt höyrystyvät
helposti, saattavat ärsyttää, ja jotkut, kuten bentseeni,
lisäävät syöpäriskiä. Ulkoilman hiilivetypitoisuudet
ovat yleensä alhaisia. EU tulee määrittelemään
suurimmat sallitut määrät syöpää aiheuttavalle
bentseenille ja polyaromaattisille hiilivedyille.
Hiilivetypäästöt lisäävät osaltaan maanläheisen
otsonin määrää, jos läsnä on samanaikaisesti
typen oksideja. Haihtuvat orgaaniset aineet ja auringonvalo toimivat otsonin
syntymisen katalysaattoreina.
Päästöt ilmaan Pohjanmaalla
Rikkidioksidi
Pohjanmaalla teollisuus- ja energiantuotantolaitosten rikkidioksidipäästöt
ovat laskeneet viime vuosikymmeninä runsaat 60 %. Koko Suomen alueella
vähennys on ollut prosentuaalisesti vieläkin suurempi.
Kristiinankaupungin ja Vaasan suurimmat päästölähteet
ovat hiilivoimalat ja Seinäjoella turvevoimala. Pietarsaaren ja Kaskisten
suurimmat päästölähteet ovat selluloosatehtaat. Kokkolassa
päästöt jakautuvat tasaisesti energiantuotannon, kemianteollisuuden
ja metalliteollisuuden kesken. Tieliikenteen rikkidioksidipäästöt
ovat hyvin pieniä teollisuuden päästöihin verrattuna
ja ne ovat laskeneet viime vuosikymmenen aikana.
|
Teollisuus- ja energiantuotantolaitosten
sekä tieliikenteen rikkidioksidipäästöt Länsi-Suomen
ympäristökeskuksen alueella 1990-2001.
|
Typen oksidit
Pohjanmaan teollisuus- ja energiantuotantolaitosten typpioksidipäästöt
eivät ole mainittavasti vähentyneet kymmenvuotisen seurantakauden
aikana. Kaikkien suurten voimaloiden energiantuotanto on kasvanut parin
viime vuoden aikana, mikä on nostanut päästöt kymmenen
vuoden takaiselle tasolle huolimatta 1990-luvulla toteutetuista päästövähennystoimista..
Paikallisesti suurimmat typen oksidien päästölähteet
ovat samat kuin rikkidioksidin lähteet. Tieliikenteen osuus oli runsaat
puolet typpidioksidipäästöistä 1990-luvun alussa,
mutta osuus on nyt laskenut n. 40 prosenttiin.
|
Ympäristölupaa vaativien
laitosten sekä tieliikenteen typpioksidipäästöt
typpidioksidina mitattuna Länsi-Suomen ympäristökeskuksen
alueella
1990-2001.
|
Päästöt ilmaan Länsipohjan
läänissä ja Örnsköldsvikin kunnassa
Länsipohjan läänissä teollisuus on pääasiassa
puuteollisuutta ja kaivostoimintaa. Laitokset sijaitsevat tavallisesti
suurilla paikkakunnilla , kuten Skellefteåssa, Uumajassa ja Nordmalingissa,
ja niiden päästöt ovat suuria. Toinen tärkeä
lähde ovat energiantuotantolaitokset, joissa poltetaan bio- ja fossiilisia
polttoaineita. Ne sijaitsevat usein alueilla, joiden väestötiheys
on suuri, joten ne nostavat osaltaan taajamien saastepitoisuuksia.
Muita suuria ilmansaasteiden lähteitä alueella ovat tieliikenne,
työkoneet ja paikallinen lämmitys, ts. yksittäisten kotitalouksien
lämmityskattilat (hajapäästöt). Hajapäästöjen
osuus alueen kokonaispäästöistä on yhä suurempi.
Tieliikenteen päästöt eivät ole osoittaneet mitään
selvää laskusuuntausta viime vuosina, vaan ne ovat suurin piirtein
entisellä tasolla.
Rikkipäästöjen kehitys Länsipohjan läänissä
vuoteen 1996 saakka osoittaa, että kokonaispäästömäärä
on vähentynyt. Tämä koskee erityisesti päästöjä
vuosina 1980-1996, jolloin ne vähenivät n. 80 %. Ehdottomasti
suurin rikin lähde - Rönnskärsverken - on vähentänyt
päästöjä huomattavasti 80- ja 90-lukujen aikana. Muita
suuria lähteitä ovat merenkulku ja lämmitys, joiden rikkidioksidipäästöt
ovat myös vähentyneet, joskin hitaammin. Liikennesektorin rikkipäästöt
ovat vähentyneet voimakkaasti 1990-luvun alusta lähtien. Tämä
johtuu siitä, että dieselpolttoaine on nykyisin vähärikkistä
(Mk1). Vähennys tapahtui muutaman intensiivisen vuoden aikana 1990-luvun
puoleenväliin saakka, jolloin päästöt vakiintuivat
tasolle, joka on n. 30 tonnia/vuosi.
Liikennesektorin typpioksidipäästöt eivät ole mainittavasti
muuttuneet 1990-luvun jälkipuoliskolla. Tällä sektorilla
suuret muutokset tapahtuivat ennen kaikkea 90-luvun alussa. Muiden sektoreiden,
kuten teollisuuden, energian ja työkoneiden osalta muutos on ollut
pieni. Typpioksidin kokonaispäästöt ovat siksi vähentyneet,
mutta eivät yhtä paljon kuin rikkidioksidin.
|
Rikkidioksidipäästöt
sektoreittain Länsipohjan alueella
|
|
Typpidioksidipäästöt
sektoreittain Länsipohjan alueella
|
Yllä oleva oleva kaavio osoittaa, kuinka suuria eri sektoreiden
päästöt ovat Ruotsin puolella Merenkurkkua. Rikkidioksidipäästöjen
osalta tärkein lähde on teollisuus. Typpidioksidin lähteet
ovat sen sijaan tieliikenne ja työkoneet. Yksittäisten kotitalouksien
lämmityskattiloiden päästöjä on vaikea arvioida,
eivätkä ne siksi sisälly energiapylvääseen. Tieliikenteen
ja työkoneiden arvioidaan kuitenkin olevan ehdottomasti suurimmat
päästölähteet.
|